museum ミュージアム

Guitar 恋するギター

G-4
デビューが決まった年の秋、1万5千円のガットギターを買い、代々木駅前のギター教室の看板を頼りに、ギターを習いにいった。
「私はもう歌手なので、すぐ使えるように教えて下さい。」と言ったら、クラシックのギター教本「カルカッシ」の25ページからスタートすることになった。
しかし、2回目のレッスンであっけなく挫折。
そのガットギターは部屋の隅で眠ることになってしまった。
ところが、「赤い風船」の次に小林亜星さんの作曲した歌が「ギターをひこう」。
イントロのAmだけを自分で弾くことになって弾き語りスタイルの真似事がはじまる。
そのギターでちょっぴり曲を作りはじめてみたけれど、ステージではどうしても弾けず悩んでいた時、フォークのリーダーだった高石友也さんがネックの細いエピフォンを貸してくれた。それで「ひとり寝の子守唄」の弾き語りがやっとできるようになる。
マーチンの「0021」を買い、弾き語りのスタイルが定着した。そのマーチン、結婚を決心した1972年5月4日深夜、路上に駐車していた車から盗まれた。運命を決心した日だけに忘れられない。
マーチン「0045」を買う。
その後、盗まれたマーチンを古道具屋から買ったという若いフォークシンガーにばったり逢う。
そのシンガーからギターを買い戻すかどうか悩み、結局そのまま彼に譲る。
ギターケースの中にあった、中近東の旅で買った笛だけを返してもらった。
1974年ペルー
イキートスのアマゾン・ロッジで夜、ロウソクだけの明かりの中で針金を釘でとめただけのギターで弾き語り。偶然宿泊客の中にイタリア人のギタリストがいて、彼はそのギターを見事に弾いて見せてくれた。
大島から届けられたガットギター。
「椿、花咲くころに」とギターの中に書き記されている。ネックのデザインに注目して下さい。
深くて粘りのある音、アジアの弦の響きがあります。
1977年ニューヨーク・ワシントンスクウェア
友達にそそのかされ、広場に坐りこんでギターで歌った。
目の前でねっころがっていた男がむくっと起きあがって聴いてくれた。ふらつく足で近寄ってきた黒人が、ぴったり私の横に坐り、ゴスペル風のコーラスを合わせてくれた。
体中が音楽に包まれ、私はその時今までとは違う、はじめての声でうたっていたと思う。
1978年フィリピン・マニラ
「アナック(息子)」の作曲者フレディ・アギラを訪ねた時、トンドのスラムの中で、集まった若者のギターを借りて弾き語り。
錆び付いた弦が一本切れてしまった。
今もそれが気になっている。
名も知らぬ男の子との思い出。弦が切れたまま自分の歌をうたって聴かせてくれた。
1990年ニューヨーク
古楽器屋街をブラついていたとき、一軒の店頭に小さなギターを見つけた。
弾いてみると不思議なほど心に響く音がする。
「もしかして古いギター?」と聞いたら、あっさり「100年以上( more than one hundred years)」との答え。値段はなんと5,000ドル!! 気になりつつ買わずに店を出てしまったけれど、帰りの飛行機の中でギター通の人に絶対買うべきだと言われ、急いで人に頼んで手に入れてもらう。
日本で修理して使いはじめたが、その費用がざっと50万円。それからも毎年の入院が大変だ。それでも手放せない、現在の愛用のギター、マーチン・ニューヨークスタイル。
世界に100本ほどしかないらしい。かわいくてかわいくてたまりません。
I bought a \15,000 gut guitar in the autumn of my debut year, and went to take lessons at a classroom in front of Yoyogi Station, which I found by a signboard outside. I said to the teacher, I just became a singer. Please teach me to play the guitar so I can use it right away. We decided to start with a book of drills for the classical guitar, jumping ahead to page 25. By the second lesson, however, I just gave up. That guitar was left lying in the corner of my room.
After AKAI FUSEN (Red balloon) became popular, the same composer, Asei Kobayashi, wrote a new song for me, GUITAR WO HIKOU (Letユs play guitar). I thought I should play at least one chord, an A minor, in the introductory part, so I started casually accompanying myself with that guitar.
I began to compose some songs while playing the guitar. On stage, however, I was unable to play. I was still having a hard time, when Tomoya Takaishi, a leading folk musician, lent me his Epiphone, which had a small neck. Thanks to him, I was finally able to sing my song, HITORINE-NO-KOMORIUTA (A lullaby for sleeping alone), with his guitar.
I bought a Martine 0021 and established my style of singing and playing my own guitar. That Martine, however, was stolen from a car parked on the roadside at midnight, on May 4, 1972, the day I decided to marry. I can never forget this because it was the day I decided my destiny.
I bought a Martine 0045.
Soon after, I happened to meet a young folk singer who had purchased my stolen Martine at an pawn shop. I was unsure whether to buy back the guitar from the singer, and finally I decided to leave it with him. I just asked him to give me back the whistle I got during my trip to the Middle East that had been inside the guitar case.
A gut guitar from Oshima Island
There was a note written inside the guitar, In the time of camellia in bloom. Please look at the neck design. It has a deep, lingering sound, like Asian strings.
1974 in Peru
In an Amazon lodge in Eketos by evening candlelight, I sang playing a guitar strung with only wires and nails. By chance there was an Italian guitarist among the guests staying at the lodge. He volunteered to try the guitar and played it beautifully for us.
1977 in New Yorkユs Washington Square Park
Encouraged by a friend of mine, I sat down and sang, playing a guitar in the Square. A man who was lying on the ground in front of me sat up and listened to my songs. A black man came toward me with staggering steps, sat down right next to me, and sang gospel-like choruses along with me. I felt my whole body wrapped in the music: I experienced singing with a new voice, one that was different from the voice I had had before.
1978 in Manila, the Philippines
When I visited Freddie Aguilar, who composed the song, Anak (my son), I stopped at a slum in Tondo. I sang, playing a guitar I borrowed from a young man in the crowd. Unfortunately a string snapped. I still remember this incident, the memory of the boy whose name I did not know. He sang his songs for me, playing his guitar with a missing string.
1990 in New York
While wandering a street of antique instrument stores, I found a small guitar in a shop window. I tried out the guitar and found its sound surprisingly vibrant. Is this an old guitar? I asked. More than one hundred years old, I was told. The price for the guitar was 5,000 dollars! I left the store without purchasing it, though wondering whether I should. In the plane on my way home, however, someone knowledgeable about guitars told me that I should get it, so I hurriedly asked someone to buy it for me. So I could use it, I had the guitar repaired in Japan, which cost me approximately 500,000 yen. In addition, every year it needs to be fixed. But I canユt let it go. It is my favorite guitar, a Martine New York. I have heard that there are only a hundred or so of that style. I really adore her.